Varför reseperspektivet?

Kan vi skapa en bättre värld genom att resa?

Jag tycker att fler barn ska få möjligheten att se och uppleva världen utanför sitt eget hemland och få fina minnen för livet. Vi som bor i Sverige är priviligierade på många sätt; inte nog med att vi bor i ett av världens rikaste länder som har haft fred rekordlänge – vi har också ett unikt välfärdssystem, fungerande demokrati, relativt jämställt och jämlikt, ett fungerande rättssystem, väl utbyggd infrastruktur, jag kan fortsätta länge.

img_3732
Delsjön utanför Göteborg

Ur ett globalt perspektiv är vi ett litet, okänt pytteland långt upp i norra Skandinavien – vi är bara en liten plutt på jorden. Jag vet inte riktigt hur jag ska uttrycka det, men genom att resa och uppleva andra platser ökar liksom den insikten – vi är så obetydliga i det stora hela. Livet pågår överallt, hela tiden, med eller utan Sverige och svenskarna. Jag tycker det är skönt att tänka på det när debatterna rasar över nationalsången på skolavslutningar, köttfria måndagar, trängselskatt och Alfons Åbergfilmer som borde förbjudas. De där debatterna kan göra mig galen och då undrar jag vad det är för idiotisk värld vi lever i, hur orkar folk bråka om sådant? Men så kan man ju tänka att varje land har sina små och stora problem och tampas med dem utifrån sitt perspektiv. Tänk att vi har det SÅ bra i Sverige att vi faktiskt KAN diskutera på den nivån, då vet man att man lever i en oerhört priviligierad tillvaro. Det försöker jag vara glad och tacksam över. Trots debatter på dagisbarnsnivå ända upp i riksdagen. Trots de som på riktigt tror att vårt land skulle gå i konkurs för att vi hjälper flyktingar. Trots att en del tycker att det är en mänsklig rättighet att få säga negerboll. Vi har det så bra, och det inser jag genom resandet. Även om vi inte vanligtvis bor i slummen när vi reser så får man ändå en uppfattning om hur olika liv det går att leva här på jordklotet. Barn växer upp i alla möjliga klimat och miljöer och blir friska, smarta människor överallt på hela jordklotet. Inte bara i Sverige. Och vi har inte lösningen på alla jordens problem med vårt sätt att leva.

Det blev en lång och förvirrad utläggning, men det är i alla fall en anledning till att jag tycker att resandet och att uppleva andra kulturer är en så viktig del i en människas liv – perspektiv. Reseperspektivet 🙂

img_3959
På väg…
Leave a Reply

